jueves, 3 de julio de 2014

Nueva entrega de libros adquiridos a través del Proyecto Iniciativa Bicentenario JGM

Adolphs, Svenja; Ronald Carter. Spoken corpus linguistics. From monomodal to multimodal. New York and London: Routledge, 2013.






Archer, Dawn; Peter Grundy (ed). The pragmatics reader. London and New York: Routledge, 2011.

This book is an indispensable set of readings for all students studying pragmatics at advanced undergraduate and postgraduade levels. Combining key classic texts with newer extracts covering current developments in contemporary pragmatics, each reading has been carefully selected to both showcase the best thinking and latest research and also to reflect the international nature of the field.  Tabla de contenido en Catálogo

Carruthers, Peter; Stephen Stich; Michael Siegal (eds.). The cognitive basis of science. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

The cognitive basis of science concerns the question 'What makes science possible?' Specifically, what features of the human mind and of human culture and cognitive development permit and facilitate the conduct of science? The essays in this volume address these questions, which are inherently interdisciplinary, requering co-operation between philosophers, psychologists, and others in the social and cognitive sciences. Tabla de contenido en Catálogo

Casanova, Julián. La Iglesia de Franco. Barcelona: Crítica, 2005.

La Iglesia católica española, que había vivido la llegada de la República como una auténtica desgracia, se apresuró a apoyar la sublevación militar de julio de 1936. No lo dudó. Estaba donde tenía que estar, frente a la anarquía, el socialismo y la Rep{ublica laica. Y todos sus representantes, excepto unos pocos que no compartían ese ardor guerrero, ofrecieron sus amnos y su bendición a la política de exterminio inaugurada por loe militares rebeldes. Tabla de contenido en Catálogo

Cordua, Carla. Sloterdijk y Heidegger. La recepción filosófica. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2008.

Tabla de contenido en Catálogo





Cuenca, María Josep; Joseph Hilferty. Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel, 2013.

A lo largo de los siete capítulos de este libro, se sitúa el cognitivismo en el panorama de la lingüística, se explican y ejemplifican los conceptos clave de la teoría (la categorización, la estructura semántica, la metáfora y la metonimia, las categorías radicales y los esquemas de imágenes, y la gramaticalización) y se concluye con un capítulo dedicado a sintetizar las aportaciones del modelo y plantear su perspectiva futura. Tabla de contenido en Catálogo

Gimeno Ugalde, Esther. La identidad nacional catalana. Ideologías lingüísticas entre 1833 y 1932. Madrid: Iberoamericana; Vervuert Verlag: Frankfurt am Main, 2010.

¿Cómo evoluciona el discurso sobre la lengua catalana y la castellana a lo largo de los siglos XIX y XX (1833-1932)? ¿Qué influencia tiene el surgimiento del nacionalismo catalán en este desarrollo? A partir del  modelo de Miroslav Hroch, propuesto para los movimientos nacionalistas europeos con reivindicaciones lingüísticas, este libro observa cómo las tensiones centro-periferia inciden en el discurso catalán sobre la lengua y, al mismo tiempo, estudia de qué modo cambian las actitudes y los comportamientos lingüísticos en Cataluña durante el periodo mencionado.  Tabla de contenido en Catálogo


Hernández-Campoy, Juan Manuel; Juan Camilo Conde-Silvestre (eds.). The handbook of historical sociolinguistics. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012.

"This most impressive volume consists of thirty-five articles written by eminent international experts and covers all aspects of historical sociolinguistics. It is indispensable for all scholars working on language history." Matti Rissanen, University of Helsinki. Tabla de contenido en Catálogo


Hoffmann, Thomas; Graeme Trousdale (ed). The Oxford Handbook of Construction grammar. Oxford: Oxford University Press, 2013.

The last decade has seen a rise in popularity in construction-based approaches to grammar. The various approaches within the rubric 'construction grammar' all see language as a network of constructions -pairings of form and meaning. Tabla de contenido en Catálogo


Howe, Chad. The spanish perfects. Pathways of emergent meaning. New York: Palgrave Macmillan, 2013.

Among the most prolifically treated topics in grammaticalizacion approaches to semantic change is the development of periphrastic past constructions, particularly the 'have' -perfects in Romance and other Indo-European languages.  Tabla de contenido en Catálogo


Hurford, James R. The origins of grammar. Oxford: Oxford University Press, 2012.

This is the second of the two closely linked but self-contained volumes that comprise James Hurford's acclaimed exploration of the biological evolution of language. In the first book he looked at the evolutionary origins of meaning, ending as our distant ancestors were about to step over the brink to modern language. He now considers how that step might have been taken and the consequences it undoubtedly had. Tabla de contenido en Catálogo

Ishihara, Noriko; Andrew D. Cohen. Teaching and learning pragmatics. Where language and culture meet. Harlow: Longman; Pearsons, 2010.

This book is a practical language teachers' guide that focuses on how to teach socially and culturally appropriate language for effective communication. Moving beyond a purely theoretical approach to pragmatics, the volume offers practical advice to teachers, with hands-on classroom tasks included in every chaprter. Tabla de contenido en Catálogo


Jacquette, Dale (ed.). The Cambridge Companion to Brentano. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Franz Brentano (1838-1917) led an intellectual revolution that sought to revitalize German-language philosophy and to reverse its post-Kantian direction. His philosophy laid the groundwork for philosophy of science as it came to fruition in the Vienna Cirele, and for phenomenology in the work of such figuresnasnhis student Edmund Husserl. This volume brings together nrely commissioned chapters on his important work in theory of judgment, the reform of syllogistic logic, theory of intentiionality, empirical descriptive psychology and phenomenology, theory of knowledge, metaphysics and ontology, value theory, and natural theology. Tabla de contenido en Catálogo

Jones, Daniel. Cambridge english pronouncing dictionary. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.


Tabla de contenido en Catálogo




Langer, Nils; Steffan Davies; Wim Vandenbussche (eds). Language and history, linguistics and historiography. Interdisciplinary approaches. Oxford; Bern: Peter Lang, 2012.

What are the points of contact between the study of language and the study of history? What are the possibilities for collaboration between linguistics and historians, and what prevents it?  This volumen, the proceedings of an international conference held at the University of Bristol in April 2009, presents twenty-two articles by linguistics and historians, exploring the relationship between the fields theoretically, conceptually and in practice. Tabla de contenido en Catálogo

Lippi-Green, Rosina. English with an accent. Language, ideology, and discrimination in the United States. New York and London: Routledge, 2012.

Since its initial publication, English With an Accent has provoked debate and controversy within classrooms through its in-depth scrutiny of American attitudes towards language. Rosina Lippi-Green discusses the ways in which discrimination based on accent functions to support and perpetuate social structures and unequeal power relations. Tabla de contenido en Catálogo

LoCastro, Virginia. Pragmatics for language educators. A sociolinguistics perspective. New York and London: Routledge, 2012.

Making pragmatics accessible to a wide range of students and instructors without dumbing down the content of the field, this text for language professionals: - raises awareness and increases knowledge and understanding of how human beings use language in real situations to engage in social action; fosters the ability to think critically about language data and use; and helps readers develop the ability to "do pragmatics". Tabla de contenido en Catálogo

Loureda Lamas, Óscar; Esperanza Acín Villa (coords.). Los estudios sobre marcadores del discurso en español, hoy. Madrid: Arco/Libros, 2010.

A partir de 1987 se publican distintos trabajos en los que se aborda sistemáticamente el análisis de los marcadores del discurso del español. Con el desarrollo bibliográfico van aflorando cuestiones de diferente complejidad a las que se intenta dar respuesta: la distinción o no de una clase de palabras específica para los marcadores -la delimitación de su extensión e incluso su denominación-, su modo de significar, sus diferentes funciones semántico-pragmáticas en el hablar, sus características suprasegmentales, su variación, su distribución según las clases de texto, o las técnicas y estratégicas para su enseñanza. Tabla de contenido en Catálogo

Mugglestone, Lynda. The Oxford History of English. Oxford: Oxford University Press, [2012].

Lynda Mugglestone's hugely popular Oxford History of English is now republished in a fully reset and revised edition featuring David Crystal's new take on the future of English in the wider world. In accounts made vivid with examples from a vast range of documentary evidence that includes letters, diaries, and private records, fifteen scholars trace the history of English from its ancient Indo-European origins to the present. Tabla de contenido en Catálogo

Palti, Elías J. El tiempo de la política. El siglo XIX reconsiderado. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2007.

La historia intelectual recibió en los últimos años el impulso de desarrollos teóricos que la han convertido en una fuente fecunda de enfoques y pespectivas renovadoras. En América Latina, distintos autores retomaron estos aportes con el objetivo de dislocar las narrativas épicas tradicionales del siglo XIX y plantear, luego de un largo estancamiento, nuevos problemas y preguntas. Tabla de contenido en Catálogo

Plano Clark, Vicky L.; John W. Creswell. The mixed methods reader. Los Angeles: Sage, 2008.

The Mixed Methods Reader provides a collection of key methodological writings in mixed methods research along with a collection of exemplar studies. This unique cross-disciplinary volume helps define the "literature" of mixed methods research. Selections are drawn from the international literature that has appeared across diverse research disciplines over the past 30 years. Tabla de contenido en Catálogo

Richards, Jack C,; Willy A. Renandya (eds.). Methodology in language teaching. An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

This book provides an overview of current approaches, issues, and practices in the teaching of English to speakers of other languages. Containing a broad collection of articles published primarily in the last decade, it illustrates the complexity underlying many of the practical planning and instructional activities involved in teaching English. Tabla de contenido en Catálogo

Santos Herceg, José. Conflicto de representaciones. América Latina como lugar para la filosofía. Chile: FCE, 2010.

Este libro traza un itinerario donde el autor aborda los dos nombres o representaciones de los muchos con que se puede caracterizar el lugar latinoamericano: "Nuevo Mundo" y "Nuestra América". Dos maneras de expresar la realidad histórica de América Latina que hacen resonar procesos históricos complejos y contrapuestos. Tabla de contenido en Catálogo

Sidnell, Jack; Tanya Stivers. The handbook of conversation analysis. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013.

"Finally, the state of the art in Conversation Analysis is presented in a concise handbook. Over five decades, CA has been used to study talk-in-interaction, profoundly influencing research disciplines concerned with human interaction. A comprehensive account of CA in this detail and quality has never been published before. The community is indebed to Jack Sidnell and Tanya Stivers". Johannes Wagner, University of Southern Denmark.  Tabla de contenido en Catálogo

Tallerman, Maggie; Kathleen R. Gibson. The Oxford Handbook of Language evolution. Oxford: Oxford University Press, 2012.

Research on language evolution has burgeoned over the last three decades. Interdisciplinary activity has produced fundamental advances in the understanding of language evolution and in the evolution of human and animal communication more generally. This book presents a wide-ranging summation of work in all the disciplines involved. Tabla de contenido en Catálogo

Taylor, Charles. La libertad de los modernos. Madrid; Buenos Aires: Amorrortu editores, [2005].

Selección de artículos entre 1971 y 1985, más el agregado de un trabajo inédito de 1996, La libertad de los  modernos presenta al lector hispanoparlante un panorama exhaustivo del pensamiento de Charles Taylor, una de las figuras más influyentes y a la vez más singulares de la filosofía contemporánea, como lo demuestra la vasta gama de intereses teóricos abordados por su antropología filosófica. Tabla de contenido en Catálogo

Verschueren, Jef. Para entender la pragmática. Madrid: Gredos, 2002.

Este libro es una reconsideración apasionada de la pragmática y una nueva propuesta sobre cómo estudiar la comunicación verbal. Esta propuesta es profundamente distinta de los proyectos más difundidos de la pragmática actual, derivados, sobre todo, de las ideas del filósofo Paul Grice, y concentrados en teorizar los principios de recuperación de significados implícitos y en analizar la relación entre funciones pragmáticas y estructuras del lenguaje, ya sea a partir de la noción filosófica de cooperación o de la noción cognitiva de relevancia. Tabla de contenido en Catálogo

Wells, J.C. English intonation. An introduction. New York: Cambridge University Press, 2006.

Intonation -the rise and fall of pitch in our voices- plays a crucial role in how we express meaning. This accessible introduction shows students how to recognize and reproduce the intonation patterns of English, providing clear explanations of what they mean and how they are used. Tabla de contenido en Catálogo

Wittrock, Merlin C. La investigación de la enseñanza. Barcelona: Paidós, 1990. Vol. 3 Profesores y alumnos

Los capítulos de ester tercer libro tienen en común el análisis de las actividades que despliegan los profesores y los alumnos en el transcurso de los procesos de enseñanza y aprendizaje.  Tabla de contenido en Catálogo


El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana. Barcelona: Icaria Editorial, 2002.

Las mujeres, más que los hombres, han mostrado históricamente el deseo de establecer una relación vital con las cosas que hacen y con el saber que reciben. Para no perder este contacto han renunciado a la abstracción pura y las verdades universales, así como al poder que éstas comportan. Se ha tratado por parte de las mujeres del propósito de conseguir mantener la relación entre el pensamiento y la experiencia. Tabla de contenido en Catálogo Bello






No hay comentarios:

Publicar un comentario

Haz tus comentarios aquí